Blog duurzaamheid Rillprint
Je kunt geen social media apps openen, boodschappen doen of TV kijken zonder er mee geconfronteerd te worden; duurzaamheid. Het is een onderwerp waar iedereen zich mee bezig houdt. En terecht, want als we doorgaan met leven zoals de mensheid de laatste jaren geleefd heeft, is er geen toekomst meer. Daarom zetten overheden, bedrijven, vrijwilligers en individuen zichzelf in voor de wereld van morgen. Dit kan op allerlei verschillende manieren, zoals het scheiden van plastic, minder lang douchen of de verwarming een keer uit laten en een dikke trui aantrekken. Hoe dan ook hebben vrijwel alle keuzes die wij maken impact op het milieu. Waar één individuele actie misschien weinig impact lijkt te hebben, hebben honderden, duizenden of zelfs miljarden van zulke individuele acties wél een enorme impact.
Naast dat bedrijven van alles kunnen doen aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO), zoals energiebesparingsprojecten of collega’s aansporen om te carpoolen of met de fiets te komen, zijn zij vooral impactvol in hun eigen industrie. Daar hebben zij immers de meeste kennis over en die kennis kunnen zij inzetten bij het verduurzamen van deze industrie. Door bijvoorbeeld producten te produceren van duurzame materialen, machines zuiniger te maken of diensten verantwoordelijk in te richten kunnen alle bedrijven hun bijdrage leveren. Moet je dan per individueel bedrijf investeren in innovatie? Het antwoord is nee. Door samen te werken met andere bedrijven binnen je industrie, bereik je veel meer.
Samenwerken met partners of concurrenten?
Bedrijven in dezelfde industrie concurreren automatisch met elkaar. Beiden proberen meer omzet te genereren en hun klantenbestand te vergroten. De ene doet dit door het beste product aan te bieden, de ander door de goedkoopste te zijn en weer een ander specialiseert zich in service. Zo spreken bedrijven andere klantgroepen aan, maar de concurrentie onderling blijft. Daarnaast zijn er ook meerdere bedrijven die voor dezelfde strategie kiezen en daardoor extra concurreren met elkaar. Samenwerkingen onderling kunnen echter wel van grote waarde zijn. Apple en Samsung zijn elkaars grootste concurrenten, maar ook zij werken samen. Zo investeren zij bijvoorbeeld samen in het ontwikkelen van een betere batterij, omdat is gebleken dat hierop concurreren niet doorslaggevend is in de klant zijn eindkeuze. Daarom kunnen zij maar beter samenwerken om op die manier de best mogelijke batterij te ontwikkelen.
En werkt een van de twee niet mee? Dan weten ze van elkaar toch dat ze op zoek gaan naar een ander bedrijf om mee samen te werken, zoals bijvoorbeeld LG. Dus niet meedoen aan de samenwerking heeft alleen maar negatieve gevolgen waardoor je als bedrijf achter blijft. Op het gebied van duurzaamheid is kennis delen en samenwerken met andere bedrijven ook essentieel. Samen beschik je over veel meer kennis waardoor je veel meer kunt bereiken dan in je eentje. Hierdoor blijf je juist voor op de andere bedrijven in dezelfde industrie. Desondanks is concurreren op het gebied van duurzaamheid altijd een lastig onderwerp, omdat de uitgangspositie moet blijven dat je het voor een betere toekomst doet en niet voor een vollere portemonnee.
Natuurlijk is Rillprint ook bezig met het verduurzamen van de bedrijfsactiviteiten en van de producten die zij aanbieden. Zo streven wij 6 duurzaamheidskenmerken na, werken we samen met verschillende bedrijven en leveranciers en proberen wij zo duurzaam mogelijk te zijn in onze bedrijfsactiviteiten.
6 duurzaamheidskenmerken Rillprint
Rillprint streeft 6 duurzaamheidskenmerken na in hun bedrijfsvoering. Deze duurzaamheidskenmerken zijn opgesteld om houvast te hebben en om te kunnen controleren waar we over een bepaalde periode staan op het gebied van duurzaamheid. De duurzaamheidskenmerken zijn:
- Less waste: Dezelfde kwaliteit van de producten, maar dan met minder materiaal gemaakt. Hierdoor neemt de hoeveelheid afval af, is er minder water en energie nodig bij het produceren en is er door gewichtsverlies minder gewicht tijdens het transport.
- Second life: Wij hebben een lijn etiketten die gemaakt zijn van consumentenafval. Hierdoor krijgt afval een tweede leven en is de impact van het afval op het milieu een stuk minder.
- Recycling friendly: We maken etiketten die geschikt zijn om te recyclen door de recyclebaarheid te verhogen. Hierbij spelen we in op de regulatie vanuit de Europese Unie omtrent het streven naar 65% recyclebare verpakkingen (o.b.v. gewicht) per 2025.
- Bio based: Het gebruik van hernieuwbare grondstoffen bij de productie van etiketten. Deze hernieuwbare grondstoffen zijn bijvoorbeeld afval afkomstig van de landbouw of papierproductie.
- Biodegradable: Het produceren van etiketten die volledig industrieel afbreekbaar zijn. Dit kan gerealiseerd worden door composteerbare lijm te gebruiken.
- Ecodesign: Onze klanten betrekken in Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) en hen na laten denken over de impact van hun verpakkingen op het milieu.
Hiervoor hebben we al uitgebreid over samenwerkingen gesproken. Ook Rillprint werkt samen met een aantal bedrijven om hun producten zo duurzaam mogelijk te maken. Zo werken wij samen met twee leveranciers; Crown Native en Bio4Life. Ook werken wij samen met bedrijven om het productaanbod op gebied van duurzame verpakkingen uit kunnen breiden.
Bio4Life
Bio4Life zet zich sinds 2011 in voor het ontwikkelen en produceren van composteerbare en zelfklevende etiketten. Deze etiketten produceren zij van grondstoffen afkomstig uit hernieuwbare bronnen zoals landbouwafval of houtpulp afkomstig uit FSC beheerde bossen. De etiketten zijn volledig industrieel composteerbaar wat inhoudt dat het binnen 12 weken gecomposteerd kan worden onder gecontroleerde fysiologische omstandigheden in een industriële composteringsinstallatie. Maar om een etiket volledig te kunnen composteren, moet er wat aan de lijmlaag gedaan worden die op deze etiketten zit. Daarom hebben zij een eigen lijm ontwikkeld genaamd BioTak. Deze lijm is in tegenstelling tot gewone lijm wél composteerbaar wat het uniek maakt in de wereld. Hiermee hebben zij dan ook Sustainability Awards gewonnen. De labels zijn hierdoor ook geschikt voor direct contact met voedsel en zouden dus als stickers op voedsel kunnen fungeren. Voor duurzaam en composteerbaar papier werken zij samen met zes verschillende papierleveranciers die hun papier allemaal op een andere duurzame en verantwoordelijke manier kunnen produceren uit hernieuwbare grondstoffen.
Crown Native
Om onze etiketten duurzamer te maken, is niet alleen duurzame lijm van belang, maar ook het papier dat gebruikt wordt moet zo duurzaam mogelijk gemaakt worden. Om dit te realiseren maken wij gebruik van papier van Crown Native. Crown Native papier wordt gemaakt van suikerbietenpulp en wordt geproduceerd door het bedrijf Crown Van Gelder. Zij hebben al meer dan 125 jaar ervaring op het gebied van papierproductie.
Door de samenwerking met Cosun, een coöperatie met wel 7464 bietentelers, is de aanvoer van pulp het hele jaar gegarandeerd. En dit alles binnen een straal van 150 km van de fabriek. Deze agrarische reststromen worden hergebruikt als papiervezel. Bij het vervangen van 20% houtvezel door suikerbietenvezels wordt de ecologische voetafdruk al met 16% verminderd. Dit maakt Crown Native suikerbietenpapier de groene koploper in papier voor commercieel drukwerk.
Dit papier gebruiken wij, in combinatie met de lijm van Bio4Life, om duurzame etiketten te produceren die wél betaalbaar zijn. De combinatie van het papier van suikerbiet, een permanente acryllijm en een backing van gerecycled materiaal maken deze etiketten dé oplossing in het volledig verduurzamen van je verpakking. Het papier en de lijm die gebruikt wordt voor de etiketten zijn volledig voedselveilig en voldoen aan verschillende Europese richtlijnen. Daarnaast zijn de suikerbiet etiketten die wij er van maken 100% recyclebaar én 100% composteerbaar.
Duurzame samenwerkingen partners
Naast duurzame leveranciers, werken we ook samen met duurzame partners. Hierdoor kunnen wij een breder en duurzamer assortiment op het gebied van verpakkingen aanbieden. Waar wij zelf gespecialiseerd zijn op het gebied van etiketten, zijn andere bedrijven natuurlijk weer gespecialiseerd op andere gebieden. Door met elkaar samen te werken, kunnen wij onze klanten een breder assortiment aanbieden en worden onze beiden klantenbestanden uitgebreid. Door deze partnership bieden wij ook duurzaam opvulmateriaal aan. Producten kunnen daarbij veilig in dozen verzonden worden, omdat ze door het papier in de doos gefixeerd worden. Het opvulmateriaal wat wij verkopen is 100% recyclebaar en in twee soorten te verkrijgen. Zo is het papier verkrijgbaar in een bruine variant wat gemaakt is van gerecycled kraft papier. Daarnaast is er ook een witte en nog duurzamere variant. Dit papier is gemaakt van suikerbietenpulp afkomstig van Nederlandse suikerbietboeren.
Nog even in het kort
Zoals in deze blog duidelijk wordt, proberen wij op allerlei manieren bij te dragen aan een duurzamere wereld. Duurzamer worden zit hem tot in de kleinste details, dus ook etiketten dragen daaraan bij. In je eentje kun je weinig impact maken, maar als iedereen zijn bijdrage levert is de impact heel erg groot. Daarom is samenwerken van essentieel belang. Dit zien wij ook in, waardoor wij met verschillende samenwerkingen met bedrijven als Bio4Life en Crown Native duurzame etiketten produceren. Intern streven wij ook naar duurzaamheid. Hiervoor hebben wij onze 6 duurzaamheidskenmerken die helpen om onze bedrijfsvoering zo duurzaam mogelijk te maken. Ben jij ook op zoek naar een duurzame etiketoplossing? Neem dan contact met ons op via 076 587 9232 of via info@rillprint.nl. Wij helpen jou graag verder!